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  • 1940-1950 saw the difficult starting up of the school, first in a rented “chalet” in Madrid and soon after in two. First public performances of the Auto de Navidad, Historia del Romancero and official recognition in 1946.
  • 1950-1970, Miguel Ángel phase, the school changed premises, settling into the building on loan from the International Institute of Boston, located at no. 8 Calle Miguel Ángel in Madrid. This period marked the consolidation of “Estudio”. A magnificent, decisive period for its striking personality: Students’ Association, athenaeums, Auto de Navidad, an increase in school trips, basketball, hafices.
  • 1970-1990, the great challenge, the school built its own premises in Aravaca, the work of architect Fernando Higueras, on a plot of land that borders with the wall of the Monte del Pardo and is very close to the gardens of the Zarzuela Palace. Its educational project continued, including a renovation of the primary school stage from 1980.
  • 1990 to the present. We faced a new challenge, the creation of the Estudio Foundation, the extension and adaptation of sports facilities, classrooms, etc., and this time without the founders who had been the life and soul of the School.
  • September 2010. The Estudio Foundation culminated the absorption of the “Estudio” School, meaning the activity thereof had now been directly integrated into the Foundation that would manage and coordinate such.

 

Conviene repasar las características de “Estudio”, cuyo antecedente más inmediato hay que buscarlo en el Instituto-Escuela, defensor de la independencia ideológica, religiosa y económica, fundada por la Junta para Ampliación de Estudios y por el Ministerio de Instrucción Pública, en 1918.  Este proyecto educativo está basado en una formación integral de la persona, encaminada a lograr una convivencia guiada por el respeto y el afecto. Pretende, además, el desarrollo de todas las facultades: físicas, morales, estéticas, manuales, organizativas; un estímulo del pensamiento racional junto a la sensibilidad y la imaginación o creatividad, el espíritu de superación y de lealtad, el sentido crítico, la solidaridad, el respeto, el sentido del deber y la responsabilidad.

En 1.940, Jimena Menéndez Pidal, Carmen García del Diestro y Ángeles Gasset junto a un pequeño grupo de profesores y algunos antiguos alumnos también del Instituto-Escuela, se lanzaron a la aventura pedagógica que supuso la apertura del Colegio “Estudio”, que desde su nacimiento se convirtió en el eslabón que mantuvo vivo todo lo que se había destruido – al menos en apariencia y en intención – entre 1.936 y 1.938.

 
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